Realitatea virtuală este una dintre tehnologiile folosite în prezent de companie pentru a realiza acest lucru, în principal pentru antrenamentul angajaților. Cu ajutorul realității virtuale, KLM pregătește echipajul de cabină pentru proceduri de urgență, cum ar fi stingerea unui incendiu la bord.
De asemenea, pentru împingerea unei aeronave sau pentru atașarea unui pod de pasageri, compania folosește experiența VR fără a fi necesară prezența fizică a unei aeronave. Tot prin VR, KLM intruiește echipajele de curățenie în stațiile externe, atunci când există un nou tip de aeronavă utilizat pe traseu. Spre exemplu, prin vizionarea în realitate virtuală a aeronavei Boeing 787, echipajul a reușit să curețe aeronava cu 15 minute mai repede decât estimarea inițială, fără greșeli.
Piloți antrenați în cabina virtuală a aeronavelor KLM
Piloții KLM care operează zboruri pe aeronavele Embraer 175 și 190 folosesc realitatea virtuală pentru învățarea procedurilor de operare standard (SOP), pentru tipul de aeronavă specific pe care sunt angajați să le piloteze. O parte a antrenamentului SOP este explorarea cabinei prin intermediul ecranelor tactile cu un instructor și prin utilizarea de postere pentru referințe vizuale.
Alte elemente ale acestui antrenament se fac într-un simulator de zbor
Pentru a facilita antrenamentul, dar și pentru reducerea costurilor, experții în realitate virtuală de la KLM au dezvoltat o versiune virtuală a cabinei Embraer E175 / E190. Cabina virtuală este o copie exactă a aeronavei, cu toate comutatoarele și butoanele selectabile.
Astfel, piloții se pregătesc pentru diverse situații, inclusiv proceduri de urgență, cum ar fi incendii ale motorului sau evacuarea pasagerilor. Deoarece modelul VR este realizat pe dimensiunile reale ale aeronavei, piloții își pot dezvolta memoria musculară, lucru foarte important în procedurile ce necesită acțiune rapidă.
KLM folosește Oculus Quest 2 for Business pentru antrenamentul VR în cabină și HTC Vive Pro pentru antrenamentul de siguranță în zbor. Antrenamentul de tip pushback se face cu setul de caști Valve Index.
„Vom continua să dezvoltăm cursurile existente, de exemplu prin adăugarea unui mod multi-jucător la antrenamentul din cabină. De asemenea, dorim să obținem certificarea de către EASA a antrenamentului VR în carlingă, care va înlocui în cele din urmă unele dintre componentele standard de instruire, cum ar fi instruirea teoretică și manualele. Ideile noastre pentru viitorul apropiat sunt să dezvoltăm un program de pregătire pentru angajații din departamentul „Inginerie & Întreținere”, astfel încât aceștia să poată învăța prin realitate virtuală cum să pornească motoarele de avion ca parte a procedurii de întreținere și instruirea pentru evacuare a echipajului de cabină, unde învață proceduri de aterizare pe apă, de exemplu. De asemenea, vom pune la dispoziție câteva dintre cursurile VR în scopuri educaționale la instituțiile de învățământ profesional intermediar și superior din Olanda”, a declarat Jae Grant Maloney, consultant în tehnologie la KLM.