Potrivit Observatorului European al Audiovizualului, situaţia din România se prezintă astfel: numărul total al spectatorilor din cinematografe a crescut de la 7,24 milioane în 2011 la 8,4 milioane în 2012 (+16,1%), încasările totale au crescut de la 124,7 milioane de lei în 2011 la 160 de milioane de lei în 2012 (+28,3%), iar ponderea filmelor naţionale a crescut de la 1,4% în 2011 la 3,6% în 2012.
Primele patru ţări din Europa din punct de vedere cinematografic (Franţa, Marea Britanie, Germania şi Italia), care deţin împreună aproape două treimi din numărul total al spectatorilor europeni din UE, au cunoscut o scădere de 2,8%, scăderile cumulate din Franţa (-5,9%) şi Italia (-9,9%) anulând creşterile înregistrate în Marea Britanie (+0,5 %) şi Germania (+4,2%).
Europa de Sud a fost deosebit de afectată (-12,3% în Portugalia, -6,5% în Spania), într-un context dominat de penuria filmelor naţionale şi de criza economică, afirmă specialiştii de la Observatorul European al Audiovizualului, potrivit cărora la această situaţie a contribuit şi „un nivel ridicat al pirateriei online”.
Cifrele variază totuşi considerabil de la o ţară la alta, întrucât ele rămân „puternic influenţate de prezenţa sau de absenţa filmelor naţionale populare”, potrivit reprezentanţilor Observatorului European al Audiovizualului.
Astfel, în Franţa scăderea a fost de 5,9%, însă anul precedent a fost unul excepţional, datorită a două filme care au avut un succes mare – „Intouchables” şi „The Artist”.
În schimb, Danemarca a cunoscut o creştere de 14,2% a numărului spectatorilor, iar trei filme daneze au ocupat poziţiile a doua, a treia şi a cincea în topul peliculelor cu cei mai mulţi spectatori din 2012. Printre aceste filme se află şi „A Royal Affair”, nominalizat la Oscarul pentru cel mai bun film străin.
Cele mai mari creşteri ale numărului de spectatori s-au înregistrat în Bosnia-Herţegovina (+37,9%), Finlanda (+19%) şi România (+16,1%), în special datorită succesului obţinut de filmele naţionale.
Multe ţări au înregistrat însă un număr mic de spectatori în timpul verii, perioadă urmată de un sfârşit de an excelent, graţie unor filme precum „007: Coordonata Skyfall”, „Hobbitul: O călătorie neaşteptată”, „Saga Amurg: Zori de Zi – Partea II” şi „Viaţa lui Pi”. Filmul „007: Coordonata Skyfall” a reprezentat un succes enorm la sfârşitul anului 2012, eclipsând toate precedentele pelicule din această franciză, generând încasări de peste 100 milioane de lire sterline în Marea Britanie.
În 2012, încasările brute exprimate în monede naţionale au corespuns, global, cu numărul spectatorilor din fiecare ţară, cele mai mari creşteri fiind înregistrate în Bosnia-Herţegovina (+46 %), România (+28 %), ţările nordice (de la +7% la +22 %) şi Rusia (+14 %).
La cealaltă extremă se află Slovenia (-8,3%), Italia (-8%), Portugalia (-7,6%), Spania (-6,5%) şi Cipru (-5,7%), acestea fiind ţările în care s-au înregistrat cele mai mari scăderi.
Pentru Europa, în ansamblul ei, ponderea filmelor naţionale a înregistrat o scădere uşoară, de la 15% în 2011 la 13% în 2012.
Cele mai mari ponderi ale filmelor naţionale au fost raportate în Turcia (46%), Franţa (40,2%), Marea Britanie (32,1%), Danemarca (28,5%) şi Finlanda (28%).
Potrivit primelor indicii, ponderea filmelor americane proiectate pe piaţa europeană a rămas stabilă în 2012 (66%) în comparaţie cu 2011. Un raport complet va fi publicat în mai 2013.
Observatorul European al Audiovizualului, înfiinţat în 1992, este un organism de serviciu public european, compus din 39 state membre şi Uniunea Europeană, reprezentată de Comisia Europeană. Observatorul lucrează în colaborare cu organisme partenere şi cu profesionişti din sectorul audiovizual, are sediul la Strasbourg şi funcţionează în cadrul serviciului juridic din cadrul Consiliului Europei.