Adio, MP3! Cel mai popular format audio digital intră în cărţile de istorie

Economica.net
15 05. 2017
ipodnano_corbishistorical_kim_kulish_gettyimages_523975970_57d9aec95f9b5865168b8a89_98412000

Institutul pentru Circuite Integrate Fraunhofer din Germania, deţinătorul brevetului de invenţie asupra celui mai popular format audio digital, a anunţat încheierea programului de licenţiere pentru dezvoltatorii de software. MP3-ul moare, iar standardul se mută către formate digitale mai eficiente, care oferă o calitate superioară.

Intrat în dezvoltare în 1987 şi ajuns la maturitate în 1993, formatul .mp3 a fost un proiect colaborativ la care au contribuit multe companii, universităţi şi centre de cercetare. Nemţii de la Fraunhofer IIS au fost ultima organizaţie din lume deţinătoare a brevetelor pentru MP3 care mai acorda licenţe dezvoltatorilor software interesaţi să creeze programe pentru creat sau ascultat fişiere .mp3.

Drepturile de proprietate intelectuală asupra formatului MP3 şi istoria lor fac obiectul unei poveşti îndelungate şi complicate, interesantă mai degrabă pentru avocaţi decât pentru consumatori. Revendicarea exclusivităţii asupra codecului MP3 de către diverse organizaţii nu a avut niciodată succes şi nu a reuşit să împiedice în vreun fel proliferarea celui mai popular standard audio digital, care a avut o contribuţie decisivă la moartea CD-ului.

„Deşi astăzi există codecuri audio mai eficiente, cu caracteristici avansate, mp3-ul este încă foarte popular în rândul consumatorilor. Totuşi, majoritatea serviciilor media actuale, precum cele de streaming TV şi de radio, folosesc codecuri moderne ISO-MPEG precum familia AAC sau viitorul standard MPEG-H. Acestea pot livra o paletă mai bogată de caracteristici şi o calitate audio superioară la lăţimi de bandă mult mai scăzute faţă de mp3”, spune Matthias Rose, director de marketing în cadrul Fraunhofer IIS, în anunţul privind încheierea programului de licenţiere pentru MP3.

Decizia este una simbolică, consecinţele ei asupra consumatorilor fiind practic inexistente. Standardul pentru sursele audio digitale se mută la familia de codecuri AAC, la dezvoltarea căreia a contribuit şi institutul Fraunhofer.

Impactul MP3-ului asupra industriei digitale este profund. De la 20 de melodii pe un CD s-a ajuns aproape imediat la câteva sute. Apoi, apariţia dispozitivelor MP3 player a permis consumatorului să poarte în buzunar livrării de mii sau zeci de mii de fişiere audio.

MP3-ul a atras zeci de milioane de utilizatori către file sharing şi a împins din spate rata de adoptare a internetului broadband, ceea ce a condus, în final, la schimbarea completă a modelului de distribuţie al industriei muzicale, care a acceptat într-un târziu serviciile de streaming, renunţând cu greu la bătrânul CD.

MP3-ul a inspirat iTunes şi iPod, dispozitive care au revoluţionat felul în care conţinutul digital este consumat în ţările dezvoltate şi care stau la baza smartphone-urilor, unde funcţia de telefon a devenit secundară, complementară caracteristicilor de dispozitive de consum media.

Datorită MP3-urilor şi altor formate media digitale, milioane de oameni au fost atraşi de tehnologie şi au făcut primii paşi în era digitală.

Cercetătorii care au inventat forma finală a MP3-ului au folosit pentru dezvoltarea standardului melodia „Tom’s Diner”, de Suzanne Vega, primul fişier .mp3 creat vreodată.