Regizorul se referă la dificultăţile cinematografiei din România, unde chiar şi filmele de succes reuşesc cu greu să atragă peste 80.000 de spectatori. Totodată, Netzer consideră că ar fi posibilă realizarea unui film mai comercial sau cu altă tematică destinat publicului românesc, dar se îndoieşte că un asemenea proiect ar avea ecou în străinătate.
Referitor la eticheta de film trist care le-a fost lipită producţiilor româneşti, multe dintre ele triumfătoare în concursuri de prestigiu în ultimii ani, Netzer aminteşte că regizorii din România ‘vorbesc despre ceea ce ştiu’.
Scenariul filmului ‘Poziţia copilului’ este un exemplu în acest sens. Deşi vag inspirat dintr-o familie englezească rezidentă pe Costa del Sol, Netzer a transferat povestea în realitatea ţării sale, a doua mai săracă din UE şi unde corupţia continuă să fie o gravă problemă, adaugă EFE. În acest mediu se derulează complicata relaţie dintre un fiu, intrat într-o gravă problemă, şi o mamă dominantă, care îşi foloseşte banii şi influenţa pentru a-l proteja.
‘Doream să se întâmple în România pentru a înţelege mai bine problema’, explică regizorul, care a prezentat abisul care încă mai există între clasa înaltă şi masa sărăcită din România. ‘Tema continuă să fie relaţia dintre mamă şi fiul său’, spune Netzer, subliniind faptul că la baza poveştii stă ‘complexul oedipian’.
Câştigătorul Festivalului de la Berlin pune în evidenţă latura omenească, filmul terminându-se ‘cu o conversaţie de la mamă la mamă’, în care ‘inegalităţile dintre familii se dizolvă, deoarece se negociază la nivel uman’.
După euforia câştigării Ursului de Aur, Netzer este acum în căutarea unui distribuitor american care să-l sprijine în perspectiva unei viitoare nominalizări a peliculei sale pentru premiul Oscar. ‘Negociem cu o firmă importantă, cu care sperăm să ajungem în curând la un acord pentru a face lobby’, explică Netzer.
Deşi recunoaşte că drumul este lung, regizorul nu exclude posibilitatea de a se vedea călcând pe covorul roşu de la Hollywood. ‘După cum se vede, sunt multe oportunităţi’, mai spune cineastul român.