Cele mai importante 10 tranzacţii din industria de divertisment din 2012

Economica.net
28 12. 2012
walt_disney_10333100

Aceste contracte nu sunt neapărat cele mai mari din istorie prin prisma sumelor în dolari cu care au fost încheiate, însă fiecare dintre ele marchează o schimbare în felul în care showbiz-ul operează într-o lume aflată în post-recesiune, în care vânzările de sisteme home-video nu mai sunt menţionate doar în notele de subsol ale publicaţiilor economice, iar pieţele internaţionale încep să devină cea mai mare speranţă pentru industria de divertisment.

Grupul Disney a cumpărat studiourile LucasFilm

„Cum de nu a prevăzut nimeni această achiziţie?”, se întreabă editorii revistei Variety. În cadrul unui anunţ surprinzător, în octombrie, Walt Disney Co. a precizat că a plătit 4,05 miliarde de dolari pentru LucasFilm, anunţând simultan că va lansa trei noi filme din franciza „Războiul stelelor” începând din 2015. Marile „pariuri” recente făcute de Disney în universul cinematografic şi-au arătat roadele – „The Avengers” a avut un box office impresionant – iar acum grupul Disney, proprietar deja al studioului Pixar şi al francizei „The Muppets”, va putea să „se joace” în voie şi cu franciza „Războiul stelelor”.

Wanda a cumpărat AMC cu 2,6 miliarde de dolari

Gigantul cu sediul din Beijing a cumpărat în luna mai cel de-al doilea mare lanţ de săli de cinema din Statele Unite, creând astfel cel mai mare grup de gen din lume. Acel contract a reprezentat în acelaşi timp cea mai mare preluare din istorie a unei companii americane de către un grup din China. Specialiştii susţin că acest contract reprezintă doar o mică parte din parteneriatul tot mai consistent dintre Hollywood şi China, o piaţă în plină expansiune, despre care se spune că va depăşi Statele Unite în box office-ul mondial cinematografic în anii următori.

Lionsgate a încheiat un contract de finanţare în valoare de 800 de milioane de dolari

Atunci când Lionsgate a încheiat în luna septembrie un contract de refinanţare cu JP Morgan şi cu Bank of America, acea înţelegere a reprezentat cea mai mare sumă de bani pe care un studio hollywoodian reuşise să o obţină de la o bancă în perioada recentă. Lionsgate, studioul care a produs „The Hunger Game”, a solicitat doar 750 de milioane de dolari, însă investitorii instituţionali erau atât de doritori să participe la această tranzacţie, încât suma a crescut în cele din urmă. Aceşti bani vor ajuta studioul Lionsgate nu doar să supravieţuiască în următorii ani, ci l-a catapultat, după fuziunea cu Summit Entertainment, în rândul marilor studiouri de la Hollywood, consolidându-i poziţia de „jucător principal” în domeniul producătorilor de blockbustere. Două luni mai târziu, compania Village Roadshow, partener al grupului Warner Bros., a eclipsat contractul încheiat de Lionsgate, obţinând un împrumut de 1,125 miliarde de dolari – acesta fiind un alt semn că băncile americane au reintrodus showbiz-ul în grila afacerilor pe care le consideră profitabile.

„Iron Man 3” va avea statutul unei coproducţii

Marvel Studios şi DMG Entertainment au anunţat, în aprilie, că vor deveni parteneri pentru a lansa o continuare a filmelor cu super-eroul Iron Man, prima coproducţie a unei francize de mai multe miliarde de dolari dintre Hollywood şi China. A fost o piatră de hotar şi pentru China, care a acceptat cererile Hollywoodului de a mări procentul de venituri pentru filmele străine de la 20% pe an la 30% şi a mărit cota de profit pentru producătorii străini de la 13% la 25%.

Filmul „The Hobbit”, împărţit în trei lungmetraje

Editorii revistei Variety comentează, sec, această decizie a producătorilor filmului „The Hobbit”: „Se pare că vom vedea tot mai multe astfel de decizii în viitor, nu-i aşa? La dracu’!”.

Pachetul „Assassin’s Creed” vine cu „ataşamentul” Fassbender

Studiourile cinematografice şi companiile care produc jocuri video s-au chinuit ani întregi să adapteze pentru marele ecran jocuri video de mare succes precum „Halo” şi „Gears of War”. 2013 ar putea fi anul în care totul se va schimba. Jocul „Assassin’s Creed” produs de compania Ubisoft va fi adaptat pentru marele ecran, cu Michael Fassbender în rolul actorului principal şi în calitate de coproducător, în condiţiile în care Ubisoft îşi va păstra un anumit control creativ. După ce negocierile iniţiale cu Sony au eşuat, noul contract a fost preluat de New Regency şi Fox, care caută deja un scenarist şi un regizor pentru acest proiect cinematografic.

Trilogia „Fifty Shades of Grey”, într-un veritabil război al licitaţiilor

Războiul licitaţiilor la care au participat marile studiouri hollywoodiene care doreau să ecranizeze trilogia „Fifty Shades of Grey” ar putea deveni el însuşi subiectul unui film. Universal şi Focus Features au obţinut în cele din urmă drepturile de ecranizare, însă abia la finalul uneia dintre cele mai nebuneşti licitaţii din ultimii ani care viza achiziţionarea drepturilor de ecranizare a unui roman. Toate marile studiouri, exceptând Disney, au petrecut câte o săptămână pentru a discuta cu romanciera britanică E. L. James şi cu agentul ei literar, Valerie Hoskins. Suma exactă cu care au fost achiziţionate drepturile de ecranizare nu este cunoscută, însă potrivit unor surse, aceasta este de aproximativ 3 milioane de dolari, o cifră ce nu a mai fost întâlnită la Hollywood de pe vremea când scriitorul Dan Brown a primit o sumă similară pentru ecranizarea romanului său „Codul lui Da Vinci”. Întrebarea care a rămas este aceasta: va putea oare un studio major hollywoodian să adapteze un roman erotic pentru publicul larg?

Jennifer Lawrence a primit o mărire de salariu pentru „Catching Fire”, continuarea filmului „The Hunger Games”

Deşi semnase deja contractul pentru toate cele patru filme din serie, anumite surse au declarat pentru revista Variety că actriţa Jennifer Lawrence a primit o mărire a onorariului ei pentru „Catching Fire”, urmând să primească 10 milioane de dolari pentru acel rol. Această mărire este cu atât mai consistentă, cu cât onorariul ei pentru primul film din serie a fost de 1 milion de dolari.

Aranjamentele pentru adaptarea romanului „The Counselor”, realizate într-un timp record

Orice agent sau producător de la Hollywood ştie că încheierea unor contracte necesită timp – mai ales atunci când sunt implicate nume sonore din industria filmului. Aranjamentele pentru adaptarea romanului „The Counselor”, de Cormac McCarthy, au fost însă făcute într-un ritm atât de rapid, încât, dacă clipeai, riscai să pierzi întregul proces de adaptare a unui film. Acest proces s-a desfăşurat astfel: McCarthy a mers la sediul agentului său de la ICM Partners la începutul lunii ianuarie cu noul său roman, o vizită care a atras imediat numeroşi producători de la Hollywood. După doar două săptămâni, Ridley Scott se afla deja în negocieri avansate pentru a regiza acest proiect, iar după alte două săptămâni, Michael Fassbender era anunţat în rolul actorului principal. După două luni, Brad Pitt, Javier Bardem, Cameron Diaz şi Penelope Cruz au completat distribuţia filmului, pe care Fox urmează să îl distribuie, iar luna iunie a fost fixată ca dată de începere a producţiei.

Joel Silver părăseşte Warner Bros. şi semnează un contract de distribuţie cu Universal

Mai multe colaborări noi au debutat, iar altele mai vechi s-au încheiat în acest an, dar niciuna dintre ele nu este la fel de spectaculoasă ca plecarea lui Joel Silver, care a pus capăt relaţiei sale de 20 de ani cu studiourile Warner Bros. Deşi producătorul Joel Silver a adus în curtea acestor studiouri francize de succes precum „Die Hard”, „Lethal Weapon” şi „The Matrix”, constantele dispute interne dintre cele două tabere au dus la corodarea acestei relaţii profesionale. Joel Silver a semnat cu Universal un contract de distribuţie, ce vizează nouă filme, însă va trebui să găsească şi finanţare pentru fiecare dintre ele. Joel Silver a anunţat că a început deja să lucreze la proiectele „The Outsider” şi „The Prone Gunmen” – aflate în dezvoltare – şi la thrillerul „Non-Stop” cu Liam Neeson în rolul principal – aflat deja în producţie – însă plecarea sa de la studiourile Warner reprezintă fără îndoială sfârşitul unei epoci senzaţionale.