Cum moare ANIMAFILM, producătorul desenelor Mihaela, Omide sau Bălănel şi Miaunel

Fără internet, fără căldură - iarna, fără aer - vara şi în indiferenţa acţionarului său majoritar (Ministerul Culturii), Studioul Cinematografic Animafilm S.A. pare condamnat să nu mai facă filme de animaţie niciodată. A încântat zeci de ani generaţii de copii cu desenele animate, dar a ajuns la datorii de peste un milion de lei, în ultimii ani, fără să mai producă un film. Viitorul Animafilm se va complica şi mai mult, după ce va absorbi falimentul Studioului Sahia. 
Adrian N. Ionescu - joi, 08 aug. 2013, 21:13
Cum moare ANIMAFILM, producătorul desenelor Mihaela, Omide sau Bălănel şi Miaunel

În ultimii ani, Studioul Cinematrografic Animafilm S.A. (simbol bursier ANIM) nu a produs decât un scurtmetraj de prezentare a fondatorului său, legendarul laureat de la Cannes  Ion Popescu – Gopo.

Singura ştire despre Animafilm din ultima perioadă este că şi-a convocat acţionarii, pentru a aproba planurile de fuziune cu o altă glorie cinematografică de dinainte de 1989. Dar şi aceasta, Sahia Film, a ajuns în pragul falimentului.

Convocarea AGA este singura reacţie notabilă a acţionarului majoritar al Animafilm. Ministerul Culturii.

Singurul angajat normă întreagă al companiei apelează la vecini pentru a primi un mail, căci Animafilm nu are internet!

Firma nu are cum să-şi plătească datoriile de peste un milion de lei cu veniturile din chirii, dar va trebui să absoarbă şi datoriile de 5,3 milioane de lei ale fostului mare producător de documentare Sahia Film.

 

Fuziunea falimentelor

Animafilm a avut venituri de 197.000 de lei, anul trecut, şi pierderi de 187.000 de lei. Veniturile Sahia Film au fost duble, de 375.000 de lei, dar pierderile au fost triple: 741.000 de lei.

Animafilm (ANIM) nu mai face nimic de vreo doi ani. Filme în nici un caz. Le promovează fără succes pe cele vechi.

„Nu au fost produse filme de animaţie, dar au fost realizate acţiuni de promovare a filmului românesc de animaţie, prezentări de filme de animaţie (SIC!) româneşti, în Bucureşti şi în ţară“, se spune în raportul pe anul trecut, trimis recent de ANIM Bursei de Valori Bucureşti (BVB).

Cât priveşte acţionarul majoritar al celor două companii , Ministerul Culturii, după ce a asistat cu indiferenţă la desfiinţarea lor de facto, consideră acum drept salvatoare fuziunea a două falimente.

Fuziunea Animafilm cu Sahia Film  ar fi „oportună“, urmând să aibă ca efect mai buna administrare a bunurilor statului (…) precum şi dezvoltarea producţiei cinematografice (de documentar, de animaţie şi nu numai“, potrivit memorandumului trimis acţionarilor Animafilm (ANIM), în vederea convocării lor.

Animafilm (ANIM) nici nu poate spera să reînceapă producţia de filme cu dotările vechi de 30 de ani, de care vorbeşte în raportul trimis la  bursă.

Un minut de animaţie costă mai mult decât veniturile pe un an ale Animafilm.

 

Are două imobile în Centrul Vechi

Bunurile statului“ în cazul Animafilm par să se rezume la două imobile din centrul vechi al Capitalei, evaluate oficial la 1,35 milioane de lei, dar, mai ales, revendicate de fostul proprietar, potrivit raportului ANIM trimis la Bursa de Valori din Bucureşti (BVB).

Închirierea spaţiilor din respectivele imobile pare singura sursă certă de venit a companiei, câtă vreme distribuitorii nu par interesaţi să vândă filmele vechi ale Animafilm.

Pe de altă parte, nu este clar dacă şi cât câştigă Animafilm din drepturile de autor. În inventarul activelor societăţii filmele de animaţie figurează cu o valoare de 190.870 de lei, potrivit raportului pentru BVB, care nu dă alte detalii.

Este vorba aici de producătorul unor firme dragi românilor de peste 25 de ani, cu personaje care mulţi ani la rând adunau copii, la ore exacte, în faţa televizoarelor: MihaelaMiaunel şi Bălănel, şoriceii Muşchetari, buldogul Manole, motanul Pusy, maimuţoiul Monk, pinguinul Pin Pin, Robinson Crusoe.

Animafilm s-ar putea lăuda cu multe alte filme, pe eventualul său site pe internet.

Multe filme au luat premii. De pildă, Nell Cobar a obtinut un premiu in anul 1971 la Festivalul de film pentru copii de la Venetia, pentru filmul „Mulţumesc, Mihaela“, vedeta celor „1001 seri“ de la TVR.

Animafilm (ANIM) a fost înfiinţată în 1964 de legendarul Ion Popescu Gopo, creatorul omuleţului care încă îi poartă numele.

Anterior, în 1957, artistul obţinuse Palme d’Or, la Cannes cu filmuleţul „Scurtă istorie“, începând cu care omuleţul Gopo avea să uimească lumea.

Omuleţul Gopo impresionează şi astăzi copii la carnavaluri.

Înainte să moară în 1989, Ion Popescu – Gopo a mai dat viaţă şi personajelor Oache, Scaparici si Omide, în musicalul Maria Mirabela,  .

Drepturile de autor

Cât despre drepturile de autor, „filmele realizate de Studioul Cinematografic ANIMAFILM  până în anul 1994 sunt în proprietatea publică a statului şi se afla în administrarea Centrului National al Cinematografiei“ (CNC), ne spune Manuela Hodor, director general Animafilm.

De aceea, oficialul consideră „că evaluarea acestor filme poate fi facută de Centrul National al Cinematografiei“.

Prin urmare Animafilm nu ar deţine drepturile asupra filmelor sale celor mai importante.

Nu în aceeaşi situaţie se află o altă mare casă de producţie de pe vremuri, Electrecord,  singura casă de discuri de dinainte de 1989. Electrecord (ELRD) a fost privatizată şi este listată la BVB.

Animafilm nu a avut norocul  Electrecord, care a stârnit interesul unui mare fond de investiţii (Broadhurst) şi a intrat în parteneriat cu acesta.

 

Ce face proprietarul

Ironic sau nu, când autorităţile au dorit, în 2002, să privatizeze Animafilm (ANIM), s-au blocat într-o poveste kafkiană, cu un impozit de 90% pe chirii, care a făcut ani de zile obiectul unor procese până la Înalta Curte de Casaţie.

Între timp instituţiile proprietare s-au schimbat, iar compania, încă listată pe piaţa Rasdaq a BVB, apare, din 2005, ca fiind controlată de Ministerul Culturii, cu aproape 69% din acţiuni.

2005 a fost anul fatidic în care Animafilm a pierdut şi ultimul recurs prin care contesta decizia Fiscului.  De atunci, Animafilm face periodic memorii prin care încearcă să amintească ministerului patron că a promis rezolvarea situaţiei.

Restul de 31% din acţiunile ANIM au fost dobândite de foştii angajaţii în procesul de privatizare în masă.

Animafilm mai are doar un angajat cu normă întreagă şi unul cu normă de 2 ore, în vreme ce zeci şi zeci de artişti animatori de la cele câteva studiouri româneşti private lucrează, însă, pentru companii europene mari şi mici, uneori la producţii 3D. Alţii sunt răspândiţi prin alte ţări.

Erau vremuri în care Animafilm producea 60 de filme pe an, fără ca artiştii să fie încadraţi pe posturile respective. Abia acum câţiva ani, meseria de artist animator a fost introdusă în lista oficială a ocupaţiilor din România (COR).

Desenele animate au acum propria lor piaţă, pe care zeci şi zeci de artişti animatori români lucrează pentru cele câteva firme autohtone, sau în străinătate. Anual, Liceul de artă Nicolae Tonitza livrează 10-12 noi ucenici în domeniu.

Există chiar un Festival Internaţional de Animaţie în România, aflat la a VIII-a ediţie, dar „nu cred că am putea găsi filme recente cât să putem alcătui o secţiune românească suficient de competitivă în sine, pentru anul viitor„, declara Laurenţiu Bratan, directorul festivalului Anim’est, acum câţiva ani.

Nu s-a schimbat mare lucru de atunci, firmele producătoare autohtone lucrează mai ales pentru branduri străine.

Valoarea la bursă a Animafilm (ANIM), de 107.735 de lei, este egală cu capitalul social, dar s-a calculat cu preţul singurelor două tranzacţii din ultimele 52 de săptămâni, făcute chiar la valoarea nominală a acţiunilor.

Soluţia

Compania ar putea fi salvată prin anularea datoriilor, rezultate dintr-o impozitare incorectă, potrivit directorei companiei Manuela Hodor, la care, se pare că se şi rezumă  propunerile Animafilm adresate Ministerului Culturii.

Este o propunere veche de nişte ani, la care Ministerul nu a răspuns. În schimb a asistat, neputincios, se pare, la decizia managementului Animafilm de a-şi debranşa clădirile de la termoficare, fără să o înlocuiască cu altă sursă de căldură.

În afară de răspunsul dat la întrebarea  ECONOMICA.NET de către oficialul Animafilm, am mai găsit, într-un raport vechi, propuneri privind realizarea unui program naţional de educaţie susţinut cu filme de animaţie şi a unui altuia de promovare a filmului românesc.

Cât despre finanţarea companiei, se pare că Ministerul nu poate majora capitalul acesteia. Totodată,  „ANIMAFILM este societate comercială aflată sub autoritatea Ministerului Culturii şi nu este instituţie bugetară, deci nu primeste finanţare de la Ministerul Culturii“, ne aminteşte Manuela Hodor, director general la Animafilm.

Te-ar mai putea interesa și
Proiecte de instalații de stocare a energiei de aproape 800 MWh, finanțate cu bani din PNRR. Lista contractelor semnate
Proiecte de instalații de stocare a energiei de aproape 800 MWh, finanțate cu bani din PNRR. Lista contractelor semnate
Ministerul Energiei a semnat azi cinci contracte de finanțare pentru instalarea de capacități de stocare a energiei în bateri de 791 MWh, sprijinul nerambursabil fiind de peste 30 milioane de......
MAE a transmis o avertizare de călătorie în Spania. Cod roșu de ploi în Comunitatea Autonomă Catalonia
MAE a transmis o avertizare de călătorie în Spania. Cod roșu de ploi în Comunitatea Autonomă Catalonia
Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau intenţionează să călătorească ...
O nouă fabrică românească de panouri fotovoltaice, finanțată cu bani din PNRR
O nouă fabrică românească de panouri fotovoltaice, finanțată cu bani din PNRR
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a semnat “un contract istoric pentru sprijinirea producției de panouri fotovoltaice ...
Suedia a anulat 13 proiecte de parcuri eoliene în Marea Baltică din motive de securitate
Suedia a anulat 13 proiecte de parcuri eoliene în Marea Baltică din motive de securitate
Suedia a anulat 13 proiecte de parcuri eoliene de-a lungul zonei sale de coastă în Marea Baltică din cauza impactului ...