Vladimir Nicula, membru în juriul care a selectat noul logo al Capitalei, a declarat pentru MEDIAFAX că, în opinia sa, această creaţie este una foarte reuşită, dar încă nu este câştigătoare, pentru că trebuie să treacă o săptămână, perioadă în care se va stabili dacă se aseamănă cu alte simboluri.
„În primul rând nu este câştigător, încă. O să fie declarat câştigător după ce trece o săptămână, în care societatea să îşi spună opinia, dacă există sau nu similitudini, asemănări cu alte simboluri. Este clar, însă, că a punctat mult în fişa fiecărui membru al juriului, mie mi s-a părut că are un aer elegant, poate chiar prea intelectual din punctul meu de vedere. Pentru mine încercările de a stiliza litera > au contat foarte mult, iar acest logo reuşeşte să transforme litera în ceva interesant, în ceva frumos şi atractiv. Există o anumită delicateţe a rezultatului final, dă o anumită eleganţă logo-ului, dă demnitate şi sobrietate Bucureştiului”, a declarat pentru MEDIAFAX doctorul Vladimir Nicula, lector în cadrul Universităţii de Arhitectură Ion Mincu, din Bucureşti.
La scurt timp după publicarea noului logo, în mediul online au apărut mai multe acuzaţii de plagiat. Cele mai răspândite făceau referire la coperta unui manual de geometrie, din anii ’50, în timp ce altele se refereau la un logo conceput pentru oraşul Bologna, din Italia.
„Mie mi s-a părut că seamă destul de mult cu lucrările arhitectului american Frank Lloyd Wright, care a lucrat prin anii ’20-’30, dar nu e identică. Am văzut chestia asta cu Bolognia, şi acolo sunt nişte asemănări, pentru că, normal, este tot litera >, dar ce e fundamental diferit la proiectul românesc e că verticala literei e formată din stilizarea unor clădiri din Bucureşti. La proiectul cu Bologna, care nici măcar nu a fost aprobat, nu e logo-ul oraşului, doar a fost conceput, la un momentdat de cineva şi atât, ei bine, în acel logo există nişte trasee geometrice care se schimbă, deci e ceva fundamental diferit. Ţine un pic de subiectivism, de părerea fiecăruia şi de ceea ce vrem să punem în evidenţă”, a mai explicat Vladimir Nicula.
Alături de Vladimir Nicula, din juriul care a selectat logo-ul Capitalei au mai făcut parte Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea, profesorul Mircia Dumitrescu, membru corespondent al Academiei Romane, secţia de Arte, Arhitectură şi Audiovizual, Adrian Majuru, directorul Muzeului Municipiului Bucureşti, Anca Boeriu, lector la departamentul Grafică al UNARTE, Ioana Ciocan, vicepreşedinte al Uniunii Artiştilor Plastici, Dochiţa Zenoveiov, brand innovator, „INOVEO”, Bogdan Naumovici, managing partner „23 Communication Ideas”, Corina Vinţan, managing partner „Links Associates” şi Mirel Palada, sociolog.
Contactat de jurnaliştii MEDIAFAX, Mirel Palada nu a vrut să comenteze alegerea noului logo, postând ulterior un mesaj critic pe Facebook la adresa mai multor jurnalişti şi instituţii mass-media.
„Din ce în ce mai mulţi români sunt ferm convinşi că logo-ul Bucureştiului este luat de pe coperta unui manual de geometrie descriptivă din anii 50. Şi se bucură cu bucurie rea, otrăvită. Pentru că îşi doresc suferinţa celorlalţi. Inimi mari, generoase. Vă place cât de uşor pot fi prostiţi oamenii?, a scris Mirel Palada pe pagina sa de Facebook.
După discuţiile din mediul online, Primăria Capitalei a reacţionat, susţinând că Gabriela Firea este în centrul unei campanii de compromitere.
„Coperta cursului de geometrie descriptivă din 1959 pe care ar apărea exact imaginea logo-ului ales de juriul concursului este un fals grosolan”, susţinea Primăria Capitalei.
Contactat de MEDIAFAX, creatorul noului logo al Capitalei, Alexandru Mihai Nenciu, a respins toate acuzaţiile aduse în mediul online şi a explicat cum a conceput fiecare element simbolistic.
„Confirm că nu este plagiat, iar eu suţin asta în continuare, chiar dacă pe internet am văzut foarte multe păreri pro şi contra.Singurele similitudini pe care le-am văzut între logo-ul creat de mine şi logo-ul Bologna sunt între buclele literei >. Dar, dacă faceţi un exerciţiu de imaginaţie foarte uşor şi desenaţi un >, care are ambele bucle rotunjite, şi le suprapuneţi, veţi ajunge la aceeaşi formă ca mine. Logo-ul a fost realizat într-un program vectorial, pentru că aşa impunea concursul. M-am inspirat foarte mult din perioada interbelică şi, ca simbol modern al Bucureştiului, a fost Stadionul Naţional. Pe logo se regăsesc, în stanga, în partea de sus Ateneul Român, la mijloc Palatul CEC, iar jos este Arcul de Triumf. Arena Naţională este reprezentată de cele două bucle al >-ului, iar intersecţia dintre cele două sunt pistele de alergare din interiorul stadionului. Dacă puneţi Stadionul Naţional văzut de sus, veţi ajunge la acea formă. Buclele >-ului se regăsesc, dar la dimensiune mai mică, pe tot parcursul logo-ului. Aceeaşi buclă de la >-ul mare, de la literă, se regăseşte şi în buclele de la CEC Bank (n.r. inserat în logo), şi în arcele care formează coloanele de la Ateneul Român, şi în poarta Arcului de Triumf, şi în capela Ateneului”, a declarat pentru MEDIAFAX designer-ul Alexandru Neciu.
Acesta s-a clasat pe locul al doilea la concursul pentru realizarea unui logo reprezentativ pentru Bucureşti, organizat de Primăria Capitalei, dar a fost declarat câştigător după ce logo-ul de pe locul întâi a fost descalificat din cauza asemănărilor foarte mari cu simbolul oraşului Taipei. Cu toate acestea, pentru a se asigura că lucrarea nu este un plagiat şi nici nu se aseamănă cu alte simboluri, Primăria Generală a Bucureştiului a decis ca înmânarea propriu-zisă a premiului de 50.000 de lei şi semnarea contractului de cesiune a drepturilor de autor să aibă loc în termen de şapte zile de la comunicarea publică a deciziei, care a avut loc vineri.
„Chiar dacă se naşte mai greu, un logo al oraşului este necesar, ca element de identitate, atât pentru locuitorii săi cât şi pentru cei care îl vizitează. Trebuie să intrăm în rândul lumii civilizate şi în acest domeniu, ceea ce nu afectează în niciun fel priorităţile administraţiei, respectiv sănătatea, învăţământul, infrastructura, mediul”, a declarat Gabriela Firea într-un comunicat remis mass-media.
În concurs s-au înscris, în total, 230 de persoane, dar au fost validate doar 204 proiecte de logo. Juriul a punctat lucrările în funcţie de relevanţa pentru tema concursului, design atractiv, originalitate – îmbinarea elementelor istorice ale Bucureştiului cu tendinţele actuale, funcţionalitate – să fie uşor de recunoscut, să poată fi imprimat şi pe suprafeţe mici fără să se piardă detalii esenţiale şi adaptabilitate.
Primăria Capitalei a anunţat, de asemenea, că în perioada imediat următoare vor fi făcute publice toate lucrările care s-au încadrat cu succes, fie şi parţial, în tema concursului.