Un afiş al filmului „Metropolis”, din 1927, ar putea fi vândut cu 1 milion de dolari
Colecţionarul Kenneth Schachter s-a declarat în stare de faliment în decembrie 2011, pentru a se proteja într-un proces în care este acuzat că a împrumutat 500.000 de dolari de la Robert Mannheim, un investitor care îi oferea bani pentru a cumpăra afişe ale unor filme celebre cu scopul de a le vinde ulterior pentru a obţine profituri considerabile.
Kenneth Schachter a cumpărat în 2005, pentru suma de 690.000 de dolari – un record în domeniu -, unul dintre afişele create, în 1926, de pictorul german Heinz Schulz-Neudamm pentru filmul „Metropolis”, regizat de Fritz Lang. Doar patru exemplare din seria de afişe oficiale au rezistat până în zilele noastre, iar acest lucru ar putea urca preţul pentru afişul scos la vânzare la 800.000 de euro (1.000.000 de dolari).
Afişul a fost realizat pentru premiera filmului din 1927. El reprezintă o versiune internaţională a afişului, întrucât distribuitorii străini au decis atunci să creeze şi propriile afişe pentru a promova filmul în ţările lor. Robotul cu aspect feminin care apare pe afişul pictorului german, în spatele căruia apar blocuri de tip zgârie-nori din oraşul futurist Metropolis, a devenit de-a lungul anilor o imagine emblematică pentru acest lungmetraj.
Considerat un precursor al filmelor moderne din categoria science-fiction, „Metropolis” are la bază romanul omonim scris de soţia regizorului Fritz Lang, Thea von Harbou. El descrie o distopie urbană, despre o clasă de conducători care trăiesc în înălţimile oraşului (în faimoasele blocuri zgârie-nori) şi care asupresc clasa muncitorilor, ce lucrează sub pământ.
Într-o zi, însă, fiul stăpânului oraşului, Freder Fredersen, vede o femeie frumoasă, pe care o urmăreşte, descoperind astfel lumea din subteran a muncitorilor care asigură traiul clasei din care face el parte. Femeia respectivă, Maria, pledează pentru reunirea celor două lumi, a muncitorilor (mâinile) şi a stăpânilor (capul) prin intermediul unui mediator (inima).
Producţia a fost realizată cu decoruri uriaşe, mii de figuranţi şi efecte speciale remarcabile pentru perioada respectivă. Totuşi filmul a fost un eşec de casă, ducând studioul – UFA, cel mai mare studio cinematografic al Germaniei – aproape la ruină.
„Metropolis” este singurul film de cinema din programul Memory of the World – patrimoniul mondial de documente al organizaţiei UNESCO.
Colecţia lui Kenneth Schachter include şi afişe ale altor filme vechi, precum „King Kong”, regizat de Merian C. Cooper şi Ernest B. Schoedsack, în 1933, şi „Omul invizibil”, regizat în acelaşi an de James Whale.
Potrivit publicaţiei The Hollywood Reporter, după ce comisia de investigare va fi completat inventarul colecţiei şi după ce creditorii îşi vor fi depus cererile de despăgubire, comitetul american specializat în aplicarea legii falimentului va organiza o „licitaţie de lichidare” a colecţiei. Dacă tribunalul va aproba această iniţiativă – şi sunt şanse mari să o facă, potrivit presei americane -, comitetul va alege apoi o casă de licitaţii – cel mai probabil Heritage Auctions – pentru a organiza această vânzare.
Aceeaşi publicaţie americană afirmă că licitaţia va fi organizată înainte de sfârşitul anului 2012.